L’escriptor i periodista analitza “L’anguila” de Paula Bonet
Laura Freixas deia que el desordre del relat de “L’anguila” de Paula Bonet (Univers/Anagrama) pot desconcertar, però que té tanta emoció, força i color que fa que et sedueixi malgrat la seva duresa. Ho comparteixo. La primera novel·la d’aquesta pintora, il·lustradora, artista plàstic i escriptora és una crònica personal, intimista i feminista. Dura i agressiva però tendra a l’hora. El desordre, al qual feia referència Freixas, reflecteix justament l’estat en què queda algú que pateix el que posa de manifest la novel·la. No us deixarà indiferent.
Bonet amb L’anguila fa servir la pintura i la literatura per fer-se preguntes. Com es fa per parlar de la condició humana quan s’és dona? Després de patir agressions i abusos, pots continuar confiant en l’ésser humà? En aquest sentit les preguntes són en boca de diverses dones. Sentireu les seves veus. Però qui acaba imposant la seva de veu és la Juanita, l’àvia de Bonet a qui coneixerem a través de les cartes que s’enviava amb l’Alfonso, el seu marit, l’avi. Propietari d’una botiga familiar, plena de mobles que perfilaven uns passadissos foscos que són una bona metàfora dels camins tenebrosos que els anys i la vida li tenien reservat a la seva néta, la protagonista i autora de L’anguila.
Ara, després d’arrossegar-se pel fang s’alça amb la cara ben alta i ben neta per il·lustrar la misèria.
Ha publicat les novel·les ‘El pont dels jueus’, ‘La força d’un destí’ (Premi Ramon Llull), ‘Strappo’, ‘L’arqueòleg’, ‘El primer heroi’, ‘L’últim abat’, ‘La venjança del bandoler’ (Premi Nèstor Luján), ‘Paraula de jueu’ la continuació d’El pont dels jueus’ i l’àlbum il·lustrat “Un talp al meu jardí”.