L’escriptor i periodista Baltasar Magro ens ofereix algunes claus per aproximar-nos a l’origen d’’El Guernica’.
Ara, coincidint amb el 75 aniversari del quadre El Guernica, l’escriptor i periodista Baltasar Magro ha publicat la novel•la ‘La luz del Guernica’ (Roca Editorial).
En aquesta novel•la, Magro ens ofereix algunes claus per aproximar-nos a l’obra del pintor malageny i descobrir algunes curiositats sobre l’origen d’El Guernica’, obra cabdal de Picasso que millor reflecteix la tragèdia de la Guerra Civil Espanyola.
La novel·la destaca que un dels quadres i pintors que més van influenciar a Picasso alhora de crear El Guernica va ser ‘Els desastres de la guerra’ de Rubens.
Un viatge a Florència fa que Picasso descobreixi aquesta obra i les posteriors imatges dels diaris sobre el bombardeig de Guernica influenciaran al pintor per crear una de les seves obres més destacades.
Les imatges del bombardeig impacten profundament a Pablo Picasso i els seus amics, entre ells Jaume Sabartés, el fidel secretari de Picasso.
Baltasar Magro reconstrueix el procès de gestació del quadre que Picasso va acceptar pintar per l’exposició Internacional de París de 1937.
Picasso un cop rebuda l’oferta de pintar el quadre comença a rebre una certa pressió des de l’ambaixador espanyol a França des de Luis Araquistáin, l’arquitecte del pavelló de l’Exposició, Josep Lluís Sert, el poeta Juan Larrea, l’escriptor Max Aub que era agregat cultural de la delegació espanyola a París.
Però Picasso tenia molt clar el missatge que volia donar amb la seva obra: “Me gustaría crear algo que no dejase indiferente ante el conflicto que hay en España, por supuesto, pero que perdurase. Una muestra de lo que está en juego en estos tiempos, valores que debemos defender con todas nuestras fuerzas. Y no es fácil reflejar estéticamente tales intenciones, jamás lo he hecho ni he pretendido hacerlo nunca”.
Guernica i Picasso, la dualitat entre el quadre i el pintor s’entrellacen a la novel·la, on també descobrirem l’altre gran passió del pintor; les dones. Importants en la seva vida i obra va servir en moltes ocasions d’inspiració creativa.
Existeixen llibres només dedicats a les seves relacions, matrimonis i amants. Baltasar Magro es centra en les relacions de Picasso entre els anys 1917 i 1937 on destaquen noms com Dora Maar, Marie-Thérèse, Olga Koklova.
Sobre si Picasso va cobrar per pintar el quadre, Baltasar Magro també fa referència a la novel·la. “—Antes —intervino Max— aquí tienes un cheque de ciento cincuenta mil francos. No lo puedes rechazar: es una decisión del Gobierno. —Ya os advertí que lo quería donar, es un regalo para los españoles —objetó Picasso. —Si tenemos en cuenta la cotización de tu obra en estos momentos, considéralo como una cantidad para cubrir gastos —replicó Max Aub con voz grave y bien timbrada—. Lo fundamental es que exista de por medio una contraprestación económica real y efectiva con un documento que respalde y certifique la operación… (…) Es la manera de que España, el pueblo español, pueda demostrar documentalmente algún día que es el auténtico propietario de esta maravilla…”.
La vida sentimental del pintor, el lligam amb el seu secretari Jaume Sabartés, que serà una personatge destacat en la seva carrera i l’ambient de l’època apareixen a ‘La luz del Guernica’, una novel·la que ens acosta a la figura de Pablo Ruiz Picasso.