Convocat per Comanegra i Àfora Focus Edicions, la novel·la narra la vida d’una nena de família humil del barri de Sant Pere que acabarà tractant-se amb la flor i nata de la ciutat de Barcelona.
El passatge és una novel·la marcada per la importància de dos passatges paral·lels: el passatge d’en Cirici (avui passatge de les Manufactures) i el passatge de Sert, i per la relació d’amor i amistat entre la Regina i el gran pintor i muralista de la primera meitat del segle XX: Josep Maria Sert.
La novel·la arrenca l’acció a la Barcelona viva i creixent de finals del segle XIX. Les muralles ja han estat enderrocades, i la ciutat pren un nou paisatge amb la construcció de l’Eixample. Farcida de fàbriques tèxtils, Barcelona s’omple de treballadors i de moviment. També la cultura viu un renaixement, amb cada vegada més activitat i noms destacats.
És l’època de la gran Margarida Xirgu, que la protagonista coneixerà perquè són veïnes del «quarter» de Sant Pere. La Regina estima el seu barri, la seva foscor i el seu tragí, la ciutat vella; a la vegada, va descobrint les possibilitats que li ofereix la ciutat nova. Amb el periple vital de la protagonista passarem de l’esclat de llum del Modernisme al pou de foscor de la postguerra. Quan la Regina Soldevila era una nena i jugava a fet i amagar pel passatge de Sert, va creuar la mirada per primer cop amb un noiet esquifit que ho espiava tot des de la seva finestra.
Josep Maria Sert, que acabaria sent un dels artistes més importants d’Europa, es va enamorar de la Regina abans de començar la seva fulgurant carrera d’èxit internacional, i no es van acabar de separar mai del tot. Mentre ell col·leccionava amants il·lustres (Colette, Misia, Roussy Mdivani…), ella procurava formar una família que li fes oblidar la pobresa, els conflictes que sotragaven la ciutat i aquell primer amor. La seva aventura ens emociona i ens obre els ulls a una ciutat fascinant. En el creixement de la Regina hi tindran molt a veure el teatre, els amics, el barri de Sant Pere i aquell altre passatge més amagat, més humil, que sovint li va servir de refugi. El passatge d’en Cirici: la distància més curta entre la ciutat vella i la ciutat nova. Un dels racons amb més secrets de Barcelona.
El jurat del Premi Santa Eulàlia, format per Francesco Ardolino, Llucia Ramis, Enric H. March, Jordi González i Alba Cayón, ha premiat la novel·la de Maria Carme Roca per “La capacitat de transmetre l’essència d’un barri de Barcelona poc explorat literàriament i, especialment, per com aconsegueix fer-ho concentrant el gruix de l’acció en molt pocs metres.
Pel “treball minuciós de documentació històrica, amb un arc temporal tan ampli com rellevant, i la capacitat de traslladar-la a una trama de ficció romàntica, amb tocs detectivescos, ambientada entre el tombant de segles XIX i XX i el període d’entreguerres”. A més de la “La recreació d’un mapa cultural de la ciutat estretament marcat pel teatre, en què la diversitat dels teatres de Barcelona hi apareix representada com a reflex de la realitat econòmica i política de cada moment i de l’ascens social de la protagonista.
El jurat també ha volgut destacat “L’exploració en la vida i obra d’un artista barceloní amb un profund interès literari: Josep Maria Sert”, qui va ser un pintor català i un dels decoradors més importants i internacionals del seu temps.
La novel·la ja està disponible a les llibreries-
Fotografies cedides per Comanegra