Sota la direcció de Fernando González Molina i protagonitzada per Marta Etura en el paper de l’inspectora Amaia Salazar.
Fernando González Molina dirigeix l’adaptació de la novel·la de Dolores Rendondo. Es tracta d’una de les estrenes esperades de la temporada després de l’èxit de la trilogía del Baztan.
Luiso Berdejo ha estat l’encarregat de l’adaptació al cinema de la novel·la amb un repartiment encapçalat per Marta Etura, Elvira Mínguez, Carlos Librado “Nene”, Francesc Orella, Itziar Aizpuru i Benn Northover.
La pel·lícula El Guardián invisible és una producció d’Atresmedia Cine, Nostromo Pictures i El Guardián Invisible AIE en coproducció amb Nadcon.
El guardià invisible és la primera novel·la que arriba al cinema i ha estat rodada entre Madrid i la Vall del Baztán i les poblacions de Lesaka i Elizondo.
Per Dolores Redondo aquesta era ‘Una de les meves peticions que la pel·lícula es rodés a la vall de Baztán perquè entenia que aquest lloc transmetria també una força tremenda.’
En una entrevista a L’Illa dels Llibres, l’escriptora assegurava que ‘ Els actors han patit molt en el rodatge com ho fan els protagonistes de la novel·la. He vist a Marta Etura amb bosses als ulls, amb els llavis blaus del fred que feia i bastant desmillorada sota la pluja o ficar-se al riu en ple mes de març amb l’aigua congelada. La duresa del rodatge es transmet’. Sobre l’adaptació Redondo afirma que ‘el director ha escollit alguns dels molts fils que hi ha en la trilogia. És clar, que no els pot seguir tots i ho explicarà des de la seva perspectiva i punt de vista’.
La primera novel·la de la trilogia va captivar ràpidament a molts lectors i també a la crítica i la confirmació del seu èxit arribaria amb El llegat dels ossos, la segona novel·la ambientada en la vall de Baztan.
El paisatge natural de la Vall del Baztan actua com un personatge més en la trilogia, marcat per un indret meravellós, però que també amaga misteris i éssers que formen part de la creença popular. Per Dolores Redondo la vall del Baztan suposa ‘Un lloc amb una potència natural enorme i una vida molt propera als druides. Tot això, va fer que existissin ritus per poder sobreviure en un mitjà hostil. Durant milers d’anys va ser així i durant una època aquest modus vivendi va conviure amb el cristianisme, però amb l’arribada de La inquisició es va voler esborrar. A Navarra és on més persones han mort a mans de la Inquisició
El personatge d’Amaia Salazar ha estat clau en l’èxit de la trilogia, una inspectora de la Policia Foral de Navarra que ha estat traslladada a Eliozondo per investigar una sèrie de crims.
Sobre el personatge de Salazar, l’escriptora destaca ‘Jo volia fugir una mica dels perfils de la novel·la negra i buscava algú sensible i amb qui sentir-me identificada. Moltes vegades en el nostre treball donem una imatge que no té res a veure amb la nostra vida privada. Volia mostrar tots aquests aspectes i crear un personatge amb els seus sentiments, pors i que no només mostrés com una inspectora de policia’.
El personatge evoluciona en la trilogia, d’ençà que Amaia Salazar ha de tornar a Eliozondo, lloc on va passar la seva infància.
Salazar compta amb un caràcter fort però al mateix temps mostra la seva fragilitat i haurà d’enfrontar-se als fantasmes del seu passat, marcats per una relació intensa i complicada amb la seva mare Rosario.